Co warto żebyście Państwo wiedzieli na temat wymiany oleju w silniku swojego samochodu?

Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny ?

Olej silnikowy ma za zadanie smarowanie elementów ruchomych silnika to znaczy wału korbowego, panewek korbowych, głównych, gładzi cylindrowych, wałków rozrządu i innych elementów w zależności od konstrukcji silnika, oraz najważniejsze to wytworzyć film olejowy na łożyskach ślizgowych silnika. Ma również na celu odebranie temperatury wewnątrz silnika, denka tłoka i oddanie temperatury poprzez chłodniczkę oleju do układu chłodzenia silnika.

Wymiana oleju, dlaczego jest tak ważna i powinna być wykonywana regularnie?

                Olej silnikowy jest narażony na wysokie temperatury, ściskanie, odbiera również część ubytków ze spalania paliwa. Regularna wymiana oleju wraz z filtrem zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, lecz nie zaszkodzi robić to częściej. Na dzień dzisiejszy producenci samochodów coraz częściej wprowadzają tak zwane oleje ,,long life’’ które mają wytrzymać przebiegi rządu 40000km lub więcej. Olej na przestrzeni czasu, pracy i poddawaniu go ciężkim warunkom pracy jakie ma w silniku ,,starzeje’’ się i traci swoje właściwości smarne oraz ma w sobie coraz więcej zanieczyszczeni których nie jest wstanie zaabsorbować filtr. Taki brudny stary olej w silniku bardzo szybko prowadzi do poważnych usterek silnika, jak na przykład zatarcie panewek, tłoków w cylindrach co zawsze wiąże się z dużymi kosztami naprawy.

Jaki olej do mojego silnika?

                Są trzy najbardziej podstawowe klasyfikacje oleju silnikowego: syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny. Każdy producent samochodu podaję normę oleju do swojego silnika w zależności od rodzaju paliwa, konstrukcji silnika oraz obszaru geograficznego na który pojazd został wyprodukowany. Na dzień dzisiejszy producenci samochodów zalecają tylko oleje syntetyczne z odpowiednią normą SAE I API. Do silnika o zapłonie samoczynnym czyli Diesla z filtrem cząstek stałych musi być stosowany olej o obniżonej zawartości popiołów oraz mieszalny z olejem napędowym. Do silników z zapłonem iskrowym czyli benzynowych na dzień dzisiejszy stosuje się nawet oleje o klasie nawet  0W/20 do silników o dużych mocach, ale o małej pojemności wyposażonych w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa.

                Zapraszamy do AUTO-SERWIS TOMASZ OLSZOWIEC na Piątkowie na wyminę oleju i przeglądy obsługowe, My będziemy wiedzieć jaki olej zastosować do Państwa silnika, a silnik odwdzięczy się bezawaryjną eksploatacją.

Zapraszamy

Dodaj komentarz