TO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O USTAWIENIU KÓŁ W TWOJIM AUCIE.
Ustawienie kół w samochodzie, czyli geometria zawieszenia jest bardzo ważne ze względu na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo oraz zużycie elementów układu jezdnego.
W samochodzie wyróżniamy trzy wartości ustawienia kół: wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła, zbieżność kół- połówkową i całkowitą.
Rys.1. Kąt pochylenia koła
Rys.2. zbieżność
Rys.3. Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy
Kąt pochylenia koła odpowiada za zachowanie pojazdu podczas skrętu, stabilność pojazdu z zakrętach.
Zbieżność odpowiada z prowadzenie się pojazdu podczas jazdy na wprost, oraz za stabilność pojazdu podczas jazdy na wprost.
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy odpowiada stabilność podczas pokonywania łuków, oraz utrzymania zadanego toru jazdy i samoczynnego powrotu kierownicy do jazdy na wprost.
Prawidłowe ustawienie wszystkich kątów zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu zapewni dobre prowadzenie się auta w każdych warunkach atmosferycznych oraz prawidłowe zużywanie się elementów układu jezdnego, np. opon, elementów metalowo-gumowych zawieszenia tzn. tulei wahaczy, sworzni wahaczy, łożysk kół, górnych mocowań amortyzatorów.
Podstawą do regulacji geometrii zawieszenia jest sprawne zawieszenie tzn. brak luzów na elementach zawieszenia, sprawne amortyzatory. W zależności od konstrukcji pojazdu różne są zalecenia producentów aut co do wartości danych kątów w zawieszeniu.
Proces ustawienia i przygotowania pojazdu do ustawienia geometrii. Pierwszą czynności przed ustawieniem geometrii jest kontrola zawieszenia, czyli kontrola luzów, punktów mocowania zawieszenia do nadwozia/ramy w zależności od typu pojazdu, głównie pod kontem ewentualnej korozji w miejscach mocowania, kontrola stanu opon, czyli tzn. zdzierania bieżnika od zewnątrz, wewnątrz co może świadczyć o niewłaściwym ustawieniu którejś z wartości. Kontrola i regulacji ciśnienia w kolach. Kontrola i uruchomienie punktów regulacyjnych zawieszenia. W razie wykrycia jakiś nieprawidłowości należy dokonać odpowiednich napraw. Po tych wszystkich czynnościach możemy przystąpić do pomiarów i regulacji przy użyciu specjalnego urządzenia zwanego geometrią. Po wykonaniu regulacji odbywamy jadę próbną aby sprawdzić czy auto zachowuje się odpowiednio na drodze, to znaczy utrzymuje zadany tor jazdy nie ma tendencji do ściągania w prawą lub lewą stronę podczas normalnej jazdy jaki i przyspieszania.
Zapraszamy na tego typu usługę w naszej firmie AUTO-SERWIS TOMASZ OLSZOWEIC, wykonamy w Państwa aucie wszystkie opisane czynności, odpowiemy fachowo na każde Państwa pytanie. Byście Państwo odczuli pełną satysfakcji z wizyty w naszym autoserwisie.
ZAPRASZAMY, DO ZABACZENIA
Dodaj komentarz